Søg i denne blog

lørdag den 11. februar 2012

Pizzanight

For en liten stund siden så kjøpte John og jeg en "pizza sten". Det er en porøs sten som man kan ha inde i ovnen når man skal lage italiensk pizza. Så blir bunden ekstra sprød og det blir nesten som stenovnspizza...Jaffal så mye som stenovnspizza det kan bli uten en stenovn ;-)
I går, fredag, tenkte vi at det var tid for å teste den ut.
Jeg brukte denne oppskrift på: PIZZABUNN
Og så lagde jeg en tomatsaus der jeg tok 2 bokse med flåede tomater, laurbærblade, salt, pepper, 3 pressede hvitløksfed, en liten bunch med fersk basilikum og litt tørket oregano/basilikum. Tok også en teske med sukker oppi fordi jeg leste på en side at det skulle gi sødme til sausen.. vet ikke om jeg smakte det, og man trenger nok ikke det så den skipper vi sikkert neste gang. Anyways, når det hele hadde kokt en stund så tok jeg opp laurbærbladene og brukte stavblender til å mose tomatene og gjøre sausen jævn og fin. Man kan jo smake til med akkurat det man selv vil ha oppi.

Oppskriften på deig ga til ca. 7 porsjons størrelse pizzabunner. Klokken hadde blitt nesten 21 før vi spiste så vi var godt sultne. Vi lagde 3 forskjellige pizzaer, så jeg rullede de siste 4 bunner ut, pakkede de og la de i fryseren. Da er de klar til bruk neste gang. Det ble også en god del tomatsaus så restene av det kom også i fryseren sammen med bunnene.

Siden det var første gang vi skulle prøve å lage pizza hadde jeg kjøpt inn litt forskjelligt topping.
Det tok ca. 5-6 min å bake pizzaene. Når vi tok de ut så drysset vi litt maldon salt over de.
Og så hadde vi hvitløksolje og grønn peste som "tilbehør" til å ha oppå hvis man ville.
Den første skulle være litt simpel, så jeg lagde en "Margarita".




På den hadde vi tomatsaus, noen skiver med fersk mozerella ost, og fersk basilikum.
Etter den hadde blitt bakt tok vi på mer fersk basilikum (for det er så goooooodt!)
og hvitløksolje.


På den neste hadde vi tomatsaus, fersk mozerella, skiver av cherrytomater, biter av en spansk pølse (salchichon), og litt rødløk.


På den siste hadde vi tomatsaus, fersk mozerella, skiver av cherrytomater, litt rødløk, serano skinke.
Etter den kom ut av ovnen la vi på ruccula salat.

Vi synes de alle 3 var ganske gode, men favoritten til John var nr. 3. Tror favoritten min var nr. 1 (jeg er veeldig glad i margaritta da).

Anbefaler veldig en slik pizzasten.
Vi kjøpte vores på Clas Ohlson for 100 kr. så er jo ikke akkurat verdens dyreste kjøkkentilbehør.
Det gjør hjemmelagd pizza SÅ mye bedre, og så er det litt gøy når det nesten smaker som på resturant :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar