Søg i denne blog

søndag den 5. september 2010

Sopptur på Bygdøy

Igår, lørdag, var jeg på sopptur med en hel flok biostudenter og 2 mykologi professorer fra universitetet. Vi hadde alle drat en tur til Bygdøy for å gå på tur i skogen og finne sopp. Det er en ganske fin løvskog som ligger der og det er masse sopp..
Vi var veldig heldige og fant "det sorte guld" som altså er en veldig god mat sopp som heter "svart trompet sopp" .. Har hørt at mange sopp folk kan gå i åresvis uten å finne en bra svart trompetsopp plass..
Her er litt bilder fra dagen :)
(klik for større)



Ikke værst å ha selveste Klaus Høiland med på sopptur :)


Trond var heller ikke værst :-D




Rød fluesopp


Her hadde vi funnet et svært område med svart trompetsopp.
Var ikke mye igjen når biogjengen var færdig..


Svart trompetsopp i min sopppose :-D


Dette er en koralsopp.. Den er spiselig men vistnok ikke så veldig god..
Siden den var så fin besluttet vi å la den stå..


På veien så vi en flok kør.
 Disse to hadde en liten uenighet om hvem som skulle få spise græsset der de stod..
Hehe.. hverdagens små dilemmaer..


Trond hadde tatt med sin hund. Her tok hun et lite hvil i skyggen.. :-)


Vi så også (nesten) Mikkel Ræv.. eller dvs.. noen hadde malet han inne i dette hule træet.. Bare i 1 sekund, længe nok til at utråbe, "wow", troede jeg at det var en rigtig ræv.. (Jeg var ikke den eneste..hehe.. Mange ble til latter av dette lille kunstværk)

Vi så også en lille baby klatremus. Den løb forvirret rundt mellem fores føtter på stien. Den hadde nok ikke lært at det ikke var så lurt.. Desværre var jeg ikke hurtig nok med kameraet så fik ikke bilde av han.


Ved busstoppet.. Her vises dagens svart trompetsopp fangst frem.. :-D


Så da jeg kom hjem ble de renset og klargjort til å lage middag med..

Jeg stekte soppene i smør og hvitløk, og så hadde jeg dem i en sopp saus. Vi hadde da mørbradsbiff, ognsbakte poteter med majskolber og soppsaus.. Det var helt fantastisk godt :-D

2 kommentarer:

  1. Hehe jo tak det var ganske godt og.. ;)
    Vi savnet deg på soppturen da..
    :D

    SvarSlet