Søg i denne blog

onsdag den 21. april 2010

Semesteropgave og Bananfluer!

Efter en lang påskeferie startet jeg på skolen igen. Selvom jeg godt kunne ha hatt mere ferie så må man jo tilbage til hverdagen engang i mellem. Så kan man også glede seg til neste ferie.
Jeg gleder meg skikkelig til neste uke, for da skal John og jeg en liten tur til Danmark og fejre kusine Signe sin konfirmasjon, og så en liten tur innom Odense. Jeg gleder meg især til å se Johanne og Oscar for jeg savner dem skikkelig så det skal bli super godt å se dem.
Det har været okay at starte på skolen igen efter påske. I løbet af påsken begyndte jeg på min semesteropgave til exphil faget, og i løbet af denne uge har jeg fået skrevet det færdigt. Så skal jeg levere dette første udkast på søndag. Egentlig synes jeg at jeg er ganske færdig med opgaven, men jeg regner med å få noe tilbakemelding fra læreren så jeg kan forbedre det jeg har skrevet. :) Uanset er det godt å være ganske færdig så jeg ikke har den opgave hængende over hovedet lengere.
Vi har hatt masse laboratorie øvelser også. I sidste uke lekte vi med et pc-program der man kunne krydse populationer af fluer og regne ut hvilke gener de hadde. I dag på labben så vi på riktige bananfluer som var muterede.Først skulle vi bedøve dem med eter, og så kunne vi se på dem i mikroskop etterpå.. Det var veldig spennende å ha levende "forsøksdyr" for første gang. Etter en liten stund så la vi fluene tilbake i røret, og så våknet de fra deres søvn, intetanende om at vi hadde siddet og studert dem.
Ellers har vi kigget på en del insekter i biomangfold faget i løpet av de sidste 2 uker. Vidste du at maur/myre er en familie som går ind under stilkveps? Det vidste ikke jeg! Men når man tenker over det kan man godt se at den er relateret til vepsen.. ganske morsomt å lære nye ting :-)


De har ganske lik kropsform, og begge har bakkrop som bare er forbundet med resten af kroppen, med en liten "stilk" (derav navnet stilkveps!)

Vel vel.. Nå skal vi snart videre til plantene.. får se åssen det blir.
Nu er skyggerne blevet lange, og jeg skal gå og legge meg. Godnat!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar