Søg i denne blog

lørdag den 3. april 2010

I Finland går alle med kniv!

I Finland går alle med kniv... Det blev "joken" når jeg og Andreas besøgte Pasi i Finland. For det gjør de jo, akkurat som alle danskere er født med alkohol i blodet, alle nordmen er født med ski på føtterne og alle svenskere.. ja jeg vet ikke med svenskene.. hva er det egentlig de er gode til (hjelp meg Ida?!)? kanskje å lage billige møbler?

Vel uanset.. John hadde jo dratt til Grimstad, så lørdagskveld hadde jeg en "solitary earth hour".. slukket alt lys og TV i en time, og så lå jeg på sofaen og så på stearin lysene...

På søndagen fikk jeg ryddet og gjort klar til å ta på påskeferie. kl. 17 dro jeg til Gardemoen, og et par timer senere sto jeg i Helsinki. Andreas hadde allerede ankommet fra København, så han og Pasi ventet på meg der i lufthavnen. Det var godt og se dem begge igen efter laaaang tid. Det var lidt sent, så vi dro hjem til Pasi som boede i en liten by ca. 15 min. fra Helsinki. Her hilste vi på hans foreldre og bror. Så lagde vi os lidt middag og så på film inden vi gik til køjs.

Neste dag sov vi leeeenge, og så dro vi til byen for å se Pasi's skole. Her tok vi en kaffe og hilste på noen av skole kompissene til Pasi. De holdt på å lage et skuespil på skolen så vi sat og så lidt på at de øvede på det, men det var lidt vanskeligt å følge med da det var på finsk...
Senere tændte vi opp i saunaen hjemme ved Pasi. Det er jo veldig typisk finsk å gå i sauna, og det virker nesten som om alle folk har sauna i Finland. Andreas og Pasi var crazy nok til å løpe ut og "bade" i sneen når de hadde fått nok sauna. Jeg måtte stå over sne badningen, og tok hellere litt bilder av de to skøre..
Senere på kvelden dro vi til nabo byen hvor vi mødte noen av Pasi's venner og spilte litt billiard. Jeg er så utrolig dårlig til billiard at det nesten ikke går an... vel vel, det var veldig koseligt jaffal, og det er jo det viktigste.

På tirsdagen dro vi inn til Helsinki for å se lidt på byen og gå i butikker. Helsinki virker som en okay storby, men jeg tror ikke at jeg kunne tenke meg og bo der liksom. Det virket lidt gråt, men kanskje det bare var fordi det var dårligt vejr? Noe som var ganske kult var at der var en "Mummi shop".. åh jeg DIGGER Mummi! Beste historie og tegneserie noen gang... De hadde masse kule ting, men det var ganske dyrt så jeg kjøpte ingenting.
På kvelden dro vi til noen av Pasi's venner og "hang"... hehe.. det var koseligt det, men vi dro hjem i 23 tiden og så på film hos Pasi.

Onsdag var vi og kjøpte "finske ting" på matbutikken. Jeg kjøpte noe finsk lakrids, noe mummi tyggegummi og noen sån "Karelian pies" til å ta med hjem... Senere tændte vi opp for saunaen igjen, men denne gang var det ingen som skulle sne bade etterpå. Senere da Pasi's far kom hjem skulle vi spise dansk "påskefrokost". Andreas hadde nemlig tatt med seg karrysild, rugbrød og dansk snaps. DET var godt altså! Jeg hakke fått dansk rugbrød siden jul! Etterpå kom en veninde av Pasi som også het Anne, hun hadde lovet å være vores "designated driver" for kvelden. Så dro vi alle til Helsinki til en plass som het Amarillo hvor vi var hele kvelden. Til slutt måtte vi dra hjem igjen, siden vi skulle tidligt op neste dag så jeg kunne nå flyet hjem til Oslo.

På torsdagen sa jeg farvel til Pasi og Andreas (som skulle blive til lørdag), og tok flyet hjem. Jeg var i lejligheden i Oslo kl. 13.40 hvor jeg lagde meg litt mat og fik pakket noe rent tøy. kl. 15.15 tok jeg bussen til Grimstad, så jeg rejste det meste av dagen, men var i Grimstad kl. 19.35 hvor John hentet meg på busstasjonen og det var jaffal veldig godt å se han igjen :)
Her er litt bilder fra Finlands turen...

Baghaven til Pasi. Sneen hadde smeltet en del når vi kom. Dette var et av Pasi sine bilder fra vinteren.

En liten tur ut.

Pasi's skolekammerater.

Andreas som snø bader etter sauna ophold.

Andreas og meg på vei til billiard spil i nabobyen.

Det var ikke akkurat en utfordring å spille billiard mot meg!

Kos etter billiard spil...

Pasi og Andreas.. vet ikke helt hva de holdt på med egentlig..

På sightseeing i Helsinki. Foran operahuset.
Synes ærlig talt at det norske opera hus er gansky mye finere...

Andreas og Pasi foran parlamentet.
Presidenten hadde desværre ikke tid til å drikke kaffe med os..

Den fantastiske Mummi butik..

Dette var vist efter et par snaps.. fy søren!

En tur på "Amarillo" i Helsinki.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar