Søg i denne blog

torsdag den 4. marts 2010

Vi er alle stjernestøv!

I dag havde John fri og jeg skulle først være på skolen kl. 12. Derfor stod vi op tidligt kl. 08 og spiste os lidt frokost... så dro vi til Hasle sammen hvor vi mødte Anders og Joakim. Vi hadde avtalt å spille tennis.. John og guttene har jo spillet et par gange, men jeg tenkte det kunne være morsomt å prøve jeg og... Så vi fik lejet ketchere og en bane. Så spillede vi i en times tid.. Det var ganske morsomt å spille med folk man kjente, men jeg tror ikke jeg egentlig kunne bli hooked på det.. det gik lidt for langsomt.. (nok fordi jeg var ganske dårlig til det egentlig..!).. Vel rundt 11 måtte jeg stikke og dusje osv. fordi jeg skulle være på skolen kl. 12, så de andre fortsatte med at spille uten meg....
Jeg dro opp til Blindern hvor jeg skulle ha kollokvie gruppe i "cellebiologi og genetik" faget... Det er veldig godt å ha sånne kollokvie grupper for jeg synes egentlig at det faget er lidt vanskeligt.. mye kjemi og sån involvert i det også, og kollokvie gruppene hjælper litt på forståelsen...
Etterpå hadde vi forelæsning i "biologisk mangfold" hvor vi lærte om nesledyr, altså maneter... Maneter har først et sån polyp-stadie hvor de er fastsittende nesten som en slags plante, og når så temperaturen og andre faktorer blir riktige så kan polypperne slippe fri nesledyrets "meduse-stadie".. det er sån som de fleste kender til som svømmer rundt i havoverfladen og som er det som de fleste kender som maneter... Det findes både han-maneter og hun-maneter... de kan sammen befrugte et egg som blir til en liten larve som falder ned på bunden og forplanter sig til en ny polyp, og så starter det hele forfra.. Jeg synes det var ganske morsomt egentlig.. før jeg begyndte på bio studiet så opfattede jeg ting på en helt annen måte.. nu skjønner jeg at naturen er langt mere kompleks end jeg egentlig skjønte før...

Vel, efter jeg hadde fått fri kl. 16 så tok jeg trikken hjem.. jeg har begyndt å ta trikken istedet for T-banen fordi jeg synes egentlig trikken er lidt koseligere.. hehe.. selvom det tar lite gran lengere tid... Vel jeg var hjemme rundt halv 17, og var egentlig litt trøtt.. men men.. kl. 19.30 dro jeg opp til Domus Athletica og gikk på boksetrening. I dag skulle vi lage noen som øvelser hvor vi skulle slå mot magen, og så skulle ens makker slå væk slaget på en bestemt måte.. men han som jeg var makker med han slog så langt oppe på min arm istedet for på min hånd, så mine arme blev helt forrevne da velcroen fra hans handsker rev meg.. æsj...
meeen jeg kom meg da gjennom treningen greit allikevel.. kl. 22. var jeg hjemme igen med trikken, og da hadde John lagd sen middag til os med laks og egg når jeg kom hjem og var skikkelig sulten.. han er så snil og grei at jeg blev helt glad inden i meg :)
Han har fått seg ny PC denne uke, så han har vært ganske så opptatt med den, og det skjønner jeg jo godt... han fortjente den så utrolig mye! Men derfor var det bare ekstra koseligt at han hadde lagd mat til os :D

Men nu er det snart påske, og da skal jeg en liten tur til Finland, og derefter med John til Grimstad.. det skal bli skikkelig godt.. Vi har midtvejseksamener i uken innen påskeferien da, men jeg håper og tror det skal gå greit :) Så får jeg også snart min semesteroppgave som jeg skal skrive i exphil faget.. jeg har fått etikk, og jeg tror det blir okay å skrive.. så kan jeg få skrevet litt i påskeferien.. Exphil er ikke akkurat mit favorit fag.. men men.. sidste forelesning så fortalte foreleseren om en astronom som heter Knut Jørgen Røed Østergård... Han siger "Vi er alle stjernestøv" fordi, engang så opstod jorden på samme måde som solen, og andre planeter, ved at Jorden først bestod af usandsynligt varme gasser. Gaspartiklerne tiltrak sig hinanden og blev presset sammen..til sidst kølede Jorden af osv. osv... men tenk at alle partikler på Jorden engang var stjernestøv, og vi er resultatet af de partikler, så på den måde er vi alle stjernestøv. Tror det er noget af det mest estetiske og skønneste udsagn jeg har hørt lenge. Jeg fandt et skikkelig godt interview med han astronomen, det kan leses her.

Nu tror jeg at jeg skal gå og legge meg og hvem vet, kanskje drømme om stjernestøv....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar