Søg i denne blog

søndag den 2. maj 2010

Danmark 1-2-3!

På torsdagskvelden tok John og jeg bussen til Danmark. Vi skulle fejre kusine Signes konfirmation om fredagen. Efter en lang køretur hele natten, fik vi tatt tog og bus til Dragør. Selvom vi var der allerede kl. 07 og konfirmationen først startede klokken 13, havde Niels og Betina været så søde at diske op med morgenmad, og en seng vi kunne hvile os lidt i. Signe var simpelthen så fin i sin hvide konfirmations kjole, at man blev helt rørt. De tog ind i kirken hvor Signe og hendes klassekammerater blev konfirmeret. Omkring kl. 12-13 kom gæsterne, og Signe åbnede alle sine mange pakker. De havde sat et stort fint "party-telt" op, som var arabisk inspireret, så indeni var varmt og godt, med tæpper på gulvene og fine mønstre på væggene. Der var fint opdækkede borde med hvide duge og blomster, meget fornemt!
Så fik vi dejlig mad, og vin, og imellem alt maden blev der holdt en lang række taler, og der var hele 4 hjemmelavede sange som handlede om Signe! Det var helt utrolig godt at se hele familien igen, og det var fantastisk at få lov til at fejre Signe.
De havde også lånt en jukebox hvor der var alverdens sange på, og selv de gamle fik svunget træbenene lidt.
Det havde dog været en lang dag, og vi skulle jo hele vejen til Odense, så omkring klokken 23 var det tid til at fange en taxi til Kastrup så vi kunne komme med toget. Fantastisk dag, vi glæder os allerede til at fejre Laura, når hun skal konfirmeres om et par år!

Lørdag var det 1. maj, og som de fleste danskere siger, så er det endnu en god andledning til at drikke øl.
Det var nu ikke øl vi startede dagen med. Vi stod op klokken 10 og lavede en diger brunch hjemme hos Johanne og Rasmus. Ud over os 4, så havde vi også inviteret Laura, Sascha og Kenneth, så kl. 11 spiste vi alle sammen. Bagefter, da vi var rigtig godt mætte gik jeg en tur i byen hvor jeg mødte mor. Hun mente at jeg skulle have et par nye sko.. Nu har jeg efterhånden også fået mange kommentarer på de gamle så det var vist meget godt at de blev skiftet ud. Vel efter en hurtig shopping tur gik jeg til Ansgar anlæg for at møde de andre. Her blev de røde faner holdt højt, og selvom vejret egentlig ikke var særlig godt, så havde de mange fagforeninger telte hvor vi kunne sidde. Far og Oscar havde gået optog for fagforeningen 3F og sad også i teltet. Senere kom også Monika en tur. Der var ihvertfald ingen mangel på våde varer, og vi sad i teltet og hørte livemusik fra scenen, helt indtil folk begyndte at gå hjemad, og arrangørene gav et høfligt hint til at nu måtte vi gerne stikke (de begyndte uden at sige noget at rive ned teltet mens vi sad i det.. haha!). Det havde i øvrigt været en indbringende dag for Oscar som havde leget flaskedreng hele dagen. Han havde tjent lige godt 250 kr. på pantflasker, og det er jo ikke så lidt på et par timer når man er på den alder. Jeg havde i øvrigt hjulpet ham lidt med at samle nogle flasker, fordi der er jo seriøs konkurence. Der var mange 9-10 årige drenge der ville tjene pantpenge, og de er sgu helt proffesionelle nu, med trænede blikke kasserer de tysker-dåserne som der ikke er pant på. Der var faktisk et "pant-telt" hvor drengene kunne komme og aflevere deres flasker og dåser og så få penge for dem. På nærmest mafioso vis havde de territorier som de scannede for flasker.. Jaja.. tiderne skifter jo.. Jeg kan også huske at Johanne og jeg samlede flasker på 1. maj dengang, men jeg tror ikke vi tjente ligeså meget som Oscar..
Da vi nu høfligt var blevet smidt ud af teltet var klokken også ved at være 18 og vi var lidt sultne, så vi gik alle sammen op i byen og spiste noget aftensmad. Bagefter tog far, Lone og Oscar hjem, og vi andre gik videre til Lørups vinstue. Det er et hyggeligt lille sted hvor der bliver spillet dansk musik som man kan synge med på, hvor øllene er billige, og hvor man må ryge indenfor. Det var et steriotypisk lille, og meget "dansk" sted. Jeg synes det var super hyggeligt, bortset fra det med at man måtte ryge indenfor. Når man er vant til at det er helt forbudt, og nu engang har været vant til det i ganske længe nu, så var det meget underligt at sidde på et sted hvor folk røg. Da klokken nærmede sig midnat så var mine øjne røde, de sved og mit hår og tøy stank af røg. Jeg tror at selv rygerene var trætte af det. Det havde jo også været en lang dag så omkring halv 01 gik vi hjem.
I dag, søndag, var det tidligt op klokken 07, i bad og få vasket alt røg-lugten ud af håret, pakke sammen vores ting og rydde op. Klokken 08 kom hele familien og en del af Johannes venner: Mor, Alex, Far, Lone, Oscar, Laura, Sascha og Kenneth og spiste morgenmad hos Johanne og Rasmus.
Dels for at sige farvel til John og jeg, men også i stor grad for at sige farvel til Johanne som rejser til Portugal i 4 måneder i morgen (mandag). Jeg glæder mig rigtig meget til at høre om hendes bedrifter i Portugal, tror at jeg godt selv kunne ha lyst på et par dage nede sydpå :-)
Vi fik sagt farvel til alle, og far kørte John og jeg til toget klokken 11. En 2-timers togtur, og en 8-og-en-halv-timers bustur senere er vi så endelig kommet hjem igen. Det var en lang tur hjem, men vi havde en helt utrolig god weekend, og jeg synes vi nåede meget selvom vi reelt set kun havde brugt 1 dag i københavn og 1 dag i Odense.
Nu skal jeg gå og lægge mig, jeg må dra John med meg i seng. Han skal have projekt-uke i neste uke, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor han fortsat sitter ved PC'en spiller.. vel vel, nogle ting ændrer sig vist aldrig.. men tak og pris da for det, for ellers ville det hele vist blive alt for uforudsigeligt, og det kan også være lidt skummelt!
Jeg håper alle har haft en like fin helg som vi har, her er bilder fra helgen, du kan klikke på de for å få de større.. og nu: Godnat fra OSLO!



Indbegrebet af dansk: En mand som trækker en motoriseret pølsevogn etter seg, midt på veien kl. 06 på morgenen! Dette var i øvrigt det første John og jeg så når vi kom ut av bussen fredag morgen.


Signe og Laura

Den stolte far (onkel Niels) med den store champange-flaske.

John og Rasmus

Jeg, Mor og Johanne

Det var et veldig fint og koseligt telt vi sat i.

En av sangene kom gemt inde i en stor papegøje!

Og Yvonne fra Olsen Banden kom en tur forbi. Hun holdt sin helt egen, og meget specielle tale for Signe på hamrende københavnsk! Det var veldig morsomt.

Alex og Mor forsøger at lægge lille Axel's puslespil. Det gik ikke veldig godt! haha...

Signe, Laura og lille Axel.. Han var helt vild med å sitte på den der rist, af en eller anden grund!

Johanna, John, Johanne og Anders

Vi lavede brunch om lørdagen på d. 1. maj.

Det var veldig hyggeligt i Johanne og Rasmus' lejlighed.

Oscar til morgenmad på søndagen d. 2. maj

Ikke alle var ligeså vågne som Oscar efter 1. maj fejringen dagen før..

2 kommentarer:

  1. åååh. så ut som en kjempe bra helg! :D

    SvarSlet
  2. Hehe jo tak, det var også skikkelig koseligt :D
    kjempe godt å se familien igen ^_^

    SvarSlet