Søg i denne blog

mandag den 23. november 2009

København: Kort Men Godt!

Her i weekenden var John og jeg blevet inviteret med til København af Irina og Daniel.
I fredags tog vi en 8 timers lang bustur gennem Sverige, og ankom til København ca. kl. 21
Vi mødtes med Irina og Daniel som allerede var ankommet. Så kørte vi bagagen til hotellet og gik bagefter ud og spiste på en hyggelig restaurant som hed Mama Rosa. Den lå i en 4 etagers høj bygning på Strøget, med restaurant på alle etager. Det var en blanding af italiensk og meksikansk, så man kunne få alt fra enchiladas til pizza og pasta. Vi var ret trætte efter busturen, så efter vi havde spist købte vi et par øl i 7-Elleven og gik tilbage til hotellet. Det var det 5-stjernede hotel D'angleterre vi boede på, og der var rigtig fint, og god service. De havde endda en gratis spa-afdeling. Men som Daniel sagde, så var det vistnok navnet man betalte mest for. Det behøvede John og jeg heldigvis ikke at bekymre os om.
På lørdagen sov vi længe og gik så ud i byen. Det første vi så da vi kom ud af hotellet, var en udstilling midt ude på Kongens Nytorv, med en hel masse store jordkloder som var udsmykket forskelligt.. Der var en som var udsmykket som en lyserød gris, men der var så mange som ville have billeder sammen med den, at jeg ikke nåede at få et.

Walk-in udstilling på Kongens Nytorv.

Vi gik ned på Mama Rosa igen og spiste frokost (frokost i Danmark er jo det samme som lunsj i Norge). Bagefter gik vi videre op ad strøget. Jeg fandt et engelsk spil som hedder Cranium, i en spil butik. Jeg har prøvet en dansk udgave før, og det er utrolig morsomt. Det er en blanding af tegn&gæt, gæt&grimasser, trivial pursuit, og meget andet, alt sammen i ét spil.

Ude og gå på Strøget.

Så gik vi ind i tivoli. De havde nemlig juleåbent, og havde stillet en hel juleby op derinde. Det var meget stemningsfuldt og utrolig hyggeligt. Jeg har aldrig været i tivoli i juletiden før, så det var en ny oplevelse. Vi købte ikke turpas så vi prøvede ikke nogen forlystelser, men det var egentlig også helt fint bare at gå rundt og kigge. De havde mange mange juleboder, lys og pynt over alt. Efter at have gået rundt i Tivoli i et godt stykke i den kolde luft, fandt vi en hyggelig café inde i parken, som hed Viften. Der fik vi os en kop varm kakao og et stykke dansk wienerbrød (som vi havde købt tidligere).
John på Viften i Tivoli. De havde bygget taget rundt om træerne.

Vi fik dejlig varm kakao.

Bagefter besluttede Irina og Daniel sig for at de skulle prøve Det Gyldne Tårn (Et 63 meter højt tårn hvor man bliver hejst til en udsigt over København, og hvor man bagefter oplever et frit fald mod jorden med 65 km/t og en påvirkning på 1,5 G... tallene siger ikke så meget, men den er VILDT SJOV).. eller.. egentlig var det Daniel som besluttede det, men til sidst blev Irina overtalt. Så de købte nogle tur-billetter. John og jeg blev på jorden og filmede dem da de kørte op. Det var virkelig sjovt at se hvor overgearede de var da de kom ned. Det Gyldne Tårn er en af mine favoritter i Tivoli, fordi man bliver lige overrasket og fuldstændig adrenalin-fyldt hver gang man prøver den. Da det var blevet mørkt kunne man virkelig se de 115.000 lyspærer som findes rundt omkring i Tivoli, og så fint de lyste op i mørket overalt.

Der var tusindvis af lys overalt i Tivoli.

Et billede jeg fandt på nettet af Det Gyldne Tårn i Tivoli.

Vi begyndte at blive lidt sultne, så vi gik ud af Tivoli og fandt en restaurant som Daniel havde fået anbefalet. Den hed Lê Lê og lå i Vesterbrogade. Vi skulle vente i baren i over ½ time før vi fik et bord. Jeg går ud fra at det er et tricks de laver med alle kunderne for at få dem til at købe en drink i baren inden de går ind, for da vi blev vist ind i restauranten var der masser af ledige borde. Det første lokale med baren havde været virkelig fedt indrettet, med et trendy design, men inde i selve restauranten var det mere kantine præget. Betjeningen kunne kun engelsk, men det gjorde ikke så meget. John og jeg bestilte begge to spearribs med syltede grønsager og nuddelruller til. Det var seriøst de bedste spearribs jeg nogensinde har spist, og jeg har endda arbejdet på en spearribs reastaurant. Tilbehøret var ikke noget at skrive hjem om, men OMG de ribs var bare helt sygt gode. Irina fik muslinge suppe og Daniel fik lammeskank. Hvor vietnamesisk maden egentlig var ved jeg ikke rigtig, men alt i alt var det en rigtig god restaurant, og priserne var overkommelige. Det begyndte at blive sent, og vi var så mætte at vi næsten ikke kunne gå. Alligevel gik vi et smut forbi Irma og købte noget hvidvin, kiks og ost, og så tilbage til hotellet hvor vi satte os og spillede Cranium. Det var rigtig hyggeligt, og det var virkelig et sjovt spil. Da vi var færdige med at spille var jeg mega træt, så vi lagde os til at sove efter en lang og god dag.

Om søndagen stod vi op lidt sent. Irina og Daniel gik ned i spa-afdelingen. Vi havde desværre ikke fået badetøj med, så vi stod over. Da de var færdige gik vi ud og spiste frokost på Mama Rosa (3 gange på én weekend er vist en ny rekord!)
Det var gråvejr om søndagen, så vi gik lidt rundt i byen. Så fandt vi en lille dansk restaurant/café som hed Det Lille Apotek. Der fik vi en kop kaffe og et stykke kage.

En totalt fed stol som vi fandt da vi skulle ind på en bar..
... som vi desværre fandt ud af var lukket.

Efter at have gået rundt i byen i et par timer gik vi tilbage til hotellet. Irina skulle hjem til Oslo med flyet, og John og Jeg havde aftalt at tage ud til Sydhavn og besøge Eskildsen brødrene (Daniel og Kenneth). Så vi sagde farvel og tak for en hyggelig weekend til Irina og Daniel og tog derefter havnebussen til Sydhavn. Det var rigtig hyggeligt at se Daniel og Kenneth igen. Deres lejlighed var rigtig fin, og Kenneth havde lavet lassange til os. Da vi havde spist hyggede vi os med at se How I Met Your Mother. Det er en utrolig morsom tv-serie.

Desværre skulle John og jeg tilbage til Oslo med bussen kl. 23.30 så Daniel kørte os ind til DGI byen. Vi kom lige i tide, for der var mange der skulle med. Vi fik gode pladser langt fremme i bussen, og indstillede os på 8 timer i bussen. Der gik dog ikke lang tid inden vi skulle af bussen igen, for ligeså snart vi var kommet over broen til Sverige blev hele bussen stoppet i tolden og alle passagerer skulle igennem bagage tjek og hundepatrulje.. efter lidt over en halv time var vi på vej igen.. Vi fik sovet lidt på bussen da vi kørte gennem Sverige, men kl. 06 kørte vi ind i Norge, og der blev vi stoppet i tolden IGEN! .. snak om at være uheldig..
Så vi sad i bussen og ventede mens den SØDESTE lille hund sniffede sig igennem bussen. Den fandt ikke noget, men en af tolder mændende ville tjekke en mand... så hele bussen sad og ventede mens 1 mand blev tjekket.. lidt teit!
De fandt åbenbart ikke noget i hans bagage, men toldermanden kom ind i bussen igen og begyndte at lede og lyse på hans plads.. og til sidst fandt han et glas med piller som manden havde gemt på sin plads. Så var det meget frem og tilbage og jeg ved ikke om de testede pillerne eller hvad de gjorde men efter laaaang tid endte det vist med at manden fik pillerne tilbage og fik lov at komme ind i bussen igen.. Synes det var lidt underligt at han havde gemt dem i første omgang, men måske troede han selv at de var ulovlige?! Og jeg forstår ihvertfald slet ikke hvordan tolderne kunne se på ham at han havde dem. Men de er jo sikkert uddannede til det.
Aaaanyways.. efter lææænge kørte vi videre og var i Oslo kl. 07.15. Så gik John og jeg hjem og jeg lagde mig i seng kl. 08.. på det tidspunkt havde jeg allerede droppet at komme op til kemi timen som startede kl. 09.15.. men jeg havde en tandlæge time kl. 12 så jeg blev nødt til at stå op. Træt træt træt cyklede jeg op til Blinderen hvor jeg måtte betale 500 kr. for et tandlæge tjek.. Desværre viste tjekket at jeg havde 2 huller der skulle fikses, så nu kan jeg se frem til at betale næsten 2000 kr. til næste gang.. SHIT!
Men det er vel bedre at få det fikset nu end at vente på at det bliver værre og dyrere... Jeg har læst at mange studenter ikke gider bruge penge til at gå til tandlægen, så deres tænder forfalder og bliver ufattelig dårlige. Selvom det er ærgeligt at bruge så mange penge på at fikse tænderne så tror jeg alligevel at det er en god investering.. vil helst ikke være tandløs som 50-årig..Tandlægen gav også nogle tips til hvordan man kunne forebygge huller og sån.. så det var egentlig okay. Da jeg var færdig hos tandlægen gik jeg ned til Oda i biologi bygningen og sagde hej. Så kørte jeg træt træt træt hjem igen... Geir skulle på tur til Sverige i dag, så John og jeg passer Conan til i aften når han kommer hjem igen. Skal blive hyggeligt. :D

2 kommentarer: